zaterdag 16 oktober 2010

Appel(taart)

Dit weekend krijgen we visite en een appeltaart valt dan altijd wel in de smaak.
Toen ik vanmorgen de appels aan het schillen was vroeg ik mij af hoe 'gezond' een appeltaart eigenlijk is. Het is toch ruim een kilo appels wat er in een appeltaart gaat. En het spreekwoord zegt niet voor niets: 'An apple a day, keeps the docter away'.
Tja, voor wie het interesseert:
Dus ik ben even gaan zoeken over de voedingswaarde van een appel en van een appeltaart.
Dat vond ik wel verbazend eigenlijk. In 100 gram appeltaart bleken meer grammen vitamines A, B1, B2 en B11 te zitten dan in een appel! Vitamine B6 bleef gelijk. Vitamine C werd wel verminderd, van 10 gram in een appel naar 3 gram in een appeltaart. Dit volgens deze website!
Dus hoe komen die vitamines er ineens in. Niet door de boter of suiker want daar zitten ze niet in.
Wel in het zelfrijzendbakmeel en wat mij nog meer verbaasd: in kaneel zitten meer vitamine A, B1, B2 en hoogst verbazend: in 100 gram kaneel zit maar liefst 30 gram vitamine C tegen 10 gram in 100 gram appel.
Dus een griepje? Geen appels of sinasappels, maar appeltaart met flink veel kaneel!!
't Is maar dat je het weet, ik wist het in elk geval nog niet!

Fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten