donderdag 18 augustus 2011

Lelijke bananendoos? Mooie goedkope opbergdoos!

Tja, hoe zal ik beginnen. Het is wat beschamend...
Bij ons op de slaapkamer staan 2 linnenkasten en daar bovenop is nogal wat ruimte. En ruimte is makkelijk. Dus alles wat niet in de kast paste smeet ik daar boven op. Het gevolg was een ongezellige bende. Er stonden ook een paar lelijke, maar o zo makkelijke en stevige bananendozen met allerlei spullen erin. En op een avond bedacht ik mij dat als ik die dozen nou mooi maak, dan hou ik mijn extra opbergruimte en het staat ook nog eens erg mooi!
Dus ben ik aan de slag gegaan. Dit is het resultaat:


Helaas was ik al begonnen met de dozen te maken doen we nog geen behang hadden voor de slaapkamer. Eigenlijk moet er nog een grijze variant van het BBruitje op.... :-)


Zo maak je ze:
Nodig voor 2 dozen
2 Bananendozen
1,75 m stof
4 meter lint of kant
Naaimachine
Spelden
Stof schaar
(textiel)lijm
Scherp mesje
Potlood
Liniaal

We gaan beginnen!

Eerst maken we de deksels.
Neem het deksel van de doos en meet en teken ongeveer 8 cm vanaf de bovenkant af. Dit snij je eraf.
Knip nu 75 cm stof af, en knip het bij de stofvouw door. Je hebt nu 2 lappen, goed voor 2 deksels. Werk de stof eerst af met de lokmachine of zigzag later.
Leg de stof met het deksel erop zo voor je op tafel:


 Pak de stof zo vast, en met je andere hand pak je de stof bij de pijl vast:
Vouw het tot een net lapje dat je strak naar binnen vouwt. Zet het aan de binnenkant vast met spelden.
Dit doe je met alle 4 de hoeken.
Haal de lap nu voorzichtig van het deksel en naai vast waar je de spelden hebt gezet.

Doe de lap weer om het deksel en spelt het lint of kant netjes aan de onderrand. Haal de lap er weer af en naai het lint of kant vast. Als je de randen niet gelockt hebt, werk dan nu de nog zichtbare randen af met de zigzag.
Doe de lap weer om de doos en aan de binnenkant de losse stof nog vastlijmen met textiellijm.

Klaar!

Maak er op deze manier nog een deksel van de andere lap stof.

En dan nu de doos zelf! Die is het makkelijkst om te maken!

Knip de rest van de stof (1 meter) door bij de stofvouw.
Beide lappen leg je nog een keer in de lengte dubbel en knip je ook door. Je hebt nu dus 4 lappen van 1 meter bij 35 cm.
Werk de randen nu eerst af met een locksteek of zigzag later.
Neem 2 lappen.
Naai ze aan de hoogt aan elkaar vast, je hebt nu een lange lap van 2 meter.
Doe deze om de doos, de goede kant tegen de doos. Doe de naad bij een hoek van de doos, zie de groene pijl.
Doe de stof helemaal om de doos en pak de stof stevig vast bij de uiteinden en markeer met een speld waar je het vast moet zetten.
Haal de lap van de doos en speld en naai de lappen netjes op elkaar.
Weer om de doos doen. Als de stof mooi strak om de doos zit is het goed.
Misschien moet je de randen nog een zigzaggen als je niet gelockt hebt.
Lijm de stof strak naar binnen en lijm ook de stof aan de onderkant van de doos vast.



Klaar is je opbergdoos!
Bijna dan...


Wil je een opening voor een handvat?
Dat kan alleen bij de ovale, zoals je op de foto ziet. Tenminste, bij andere vormen handgrepen heb ik het nooit aangedurft.
Hiervoor snijd je de stof bij het handvat in, precies in het midden.
Vanuit die midden snede maak je 4 sneetjes schuin omhoog.
De stof  kun je nu naar binnen omslaan en vastlijmen.



Ik hoop dat het duidelijk is! Als je vragen hebt, stel ze gerust hoor!
En ik vind het leuk als je laat weten als je ook zo'n mooie opbergdoos gemaakt hebt!

11 opmerkingen:

  1. Hoi Karlina,

    Een hele leuke aanwinst op deze manier! Makkelijk te maken en je hebt meteen een heleboel opbergruimte.

    Ik zou het misschien met boekbinderslijm doen, dan hoef je ook niks te naaien. Misschien wel zo makkelijk.Maarja, zo werkt ieder op zijn manier! Toch?
    Jij hebt in ieder geval prachtige dozen gekregen en je spullen netjes opgeruimd! Wat wil je nog meer?

    Fijn weekend.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Karlina,

    wat een knappe dozen, je hebt nooit plaats genoeg he. Bij ons is het net zo, we hebben wel kasten die bijna tot tegen het plafond zitten want elk plaatsje telt he :-)

    Geniet van je weekend,

    Lins :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is echt een leuk idee! iedereen heeft zo wel ergens van die dozen staan denk ik! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is een goed idee om opbergdozen netjes te maken! En kom ik nog eens van mijn oude lappen af. Zodra ik wat ruimer in mijn tijd zit, wil ik hier eens werk van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een supergoed idee en het is erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. sjonge je moet wél durf hebben! erg erg mooi! én knap ik weet niet of ik je na doe maar toch bedankt voor de duidelijke beschrijving die je met ons deelt! groetjes anja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Karlina,

    Ineens kwam ik jouw blog tegen! Wat ontzettend leuk allemaal!! Geweldig om te zien en helemaal top dat je zo al die werkbeschrijvingen met ons wilt delen! Ik zag ook dat jullie 5 katjes hebben, ik zelf ben ook helemaal dol op katjes en op dit moment hebben we 3 kittens erbij, zo lief joh! Zou ik jouw mail adres mogen zodat we eens met elkaar kunnen mailen? Dat lijkt me gezellig! Groetjes Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik bedenk me nu dat ik beter de mijne kan geven; dat is natuurlijk net zo makkelijk;)
    willemijn64@hotmail.com

    Groetjess

    BeantwoordenVerwijderen
  9. met een leuk behangetje kun je ze ook opleuken ..
    En je kunt dan ook de deksel niet korter maken en alleen de deksel bekleden ..de doos zie je dan toch niet meer ..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Petrouchka: dat klopt, maar ik vind die rand juist zo leuk. Dat maakt het een 'echtere' opbergdoos.
    Groetjes Karlina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een leuke ideeen op je website!

    BeantwoordenVerwijderen