dinsdag 14 december 2010

Misschien wel een betere manier: zeepjes maken

Ik blijf het leuk vinden, die zeepkettingen! En nu stond er afgelopen zaterdag in het RD een leuk artikel over zeepjes voor een zeepketting maken. En op een heel andere manier als ik het doe, ik deed het behoorlijk (hééél behoorlijk) omslachtig... :-)
Dit is denk ik dé oplossing: douchegel toevoegen aan geraspt zeep!
Wat een super goed idee!
Ik ben zo vrij geweest om de werkbeschrijving van deze vrouw hier te plaatsten:

Wat heb je nodig:


Zeep: gewone blokken zeep bijv. bij Kruidvat of Zeeman
Douchegel
Keukenschaaf (rasp)
Mesje
Schaaltje water
Satéprikker
Kralen Lintjes/ kant Touw/ smal lint/ waxdraad of sieradendraad* + knijpkraaltjes

* Is heel handig, omdat je dan ook kralen met een heel klein gat kan rijgen, maar je moet dan wel knijpkraaltjes en een tangetje hebben om de uiteinden af te kunnen werken.

Werkwijze:

Het blok zeep schaaf je zo fijn mogelijk op een keukenrasp.
Daarna doe je douchegel bij het schaafsel en dan goed kneden.
Niet teveel douchegel, want dan wordt het te slap, maar ook niet te weinig, want dan blijft het brokkelig; dit is even uitproberen.
Je kunt nu vormpjes gaan maken, zoals bijvoorbeeld:

Balletjes: gewoon rollen tussen je handpalmen, zoals soepballetjes.

Blokjes: eerst een wat groter balletje rollen, waarna je er aan alle kanten wat afsnijdt, zodat je een blokje krijgt.

Hartjes: een platte plak maken, waar je een hartje uitsnijdt.

Enzovoort.

Je kunt ook evt. kleine bakvormpjes gebruiken.

Tijdens het vormen van het zeepje maak je af en toe je vingertoppen nat met water en dat wrijf je erover, zodat je het zeepje aan alle kanten mooi glad kunt maken.
Als er een zeepje klaar is, duw je er voorzichtig een satéprikker door om een gat door het zeepje te maken, zodat je hem later aan een ketting kun rijgen.
Dit moet je direct na het maken van het zeepje doen, want als het zeepje hard geworden is, scheurt het kapot als je er dan nog een gat door gaat prikken.
Als je genoeg zeepjes hebt, is het handig om ze even (een half uurtje is al genoeg) in de koelkast te leggen (niet in een gesloten bakje) om ze te laten harden.
Het is handig om ze hierna een aantal dagen buiten de koelkast verder te laten uitharden.
Je kan er wel gelijk een ketting van rijgen als je het bijv. tijdens een verjaardagsfeestje direct af wilt maken, maar doordat de zeepjes nog wat zacht zijn, moet je dan wel voorzichtig zijn dat het touw/ sieradendraad niet in de zeepjes ‘snijdt’.
Maak er nu een ketting van door afwisselend zeep en kralen te rijgen en tussendoor te versieren met lint en kant. Het is leuk om onderaan bijv. een klein rieten hartje, een grote kraal, wat verschillende lintjes of een hart van zeep te hangen; er is genoeg te variëren!!
 
 
Ik heb zeer binnenkort een kadotje nodig dus dit gaat heel snel uitgeprobeerd worden...!

5 opmerkingen:

  1. Oh, wat handig.
    Ik ga het zeker een keer uitproberen.
    Bedankt voor het delen.
    Liefs, Marleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd!

    Op deze manier zou het zeker moeten lukken, en zal het waarschijnlijk ook wel vlug gaan!!

    Die op de foto staan heb jij dus ook niet gemaakt??? Of toch wel?

    Bedankt voor de tip!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi karlina, ik wist niet dat je ook het rd las??? vroeger hadden we een abonnement op deze krant, maar tegenwoordig lezen we hem via internet! maar dan mis ik toch blijkbaar wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Karlina,

    Wat super dat jij het 'recept' voor het maken van zeepjes even hebt bijgevoegd! Dat lijkt mij nou zoveel leuker dan zo'n zeepje gewoon te kopen! Dankjewel.
    Wat ik ga proberen is het toevoegen van etherische oliën. Dit om de geur te versterken of een geurtje naar eigen naar keuze te maken(dit natuurlijk wel met zeep zonder geur als basis).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denise Gorzeman30 maart 2016 om 09:07

    Hoi Simone,

    Is het jou gelukt om de zeepjes te maken, zoals jij wilde met de etherische oliën?
    En heb je ook nog toevallig een foto van jouw zeepketting? Het lijkt me leuk om het resultaat te kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen