dinsdag 9 november 2010

Zeepjes voor een zeepketting

Het is tegenwoordig helemaal in om een zeepketting op je toilet te hebben hangen. Het ruikt lekker en ziet er schattig uit.
Voorbeeld van een zeepketting.

In webwinkels kun je alles kopen wat je nodig hebt om zelf zeepkettingen te maken. Je kunt dan speciale, kleurloze zeepblokken smelten en daar een geur en kleur aan toevoegen.
Maar ik dacht, dat kan vast wel anders, makkelijker en goedkoper.
Ik hoopte dat je een gewoon blok zeep kunt smelten. En ja hoor, even googlen en je vind er van alles over. De een zegt dat het heel lang duurt voor het smelt en de ander zegt dat je het niet moet doen omdat je keuken er van kan afbranden.
Maar ik ben toch eens gaan experimenteren, bij au-bain-marie smelten is er geen kans van oververhitting dus dat is het proberen waard.
Ik kocht een blok zeep van dove (die ruikt zo heerlijk!).
Ik heb wat zeep heel fijn geraspt.
Daar een weinig water bij gedaan en even geroerd tot een glad papje.
Dit in een pan met een laagje water gezet, het gas aan, en wachten maar...
Al gauw werd het papje steeds dikker, het ging er een beetje uitzien als hele dikke pudding.
 Deze 'pudding' heb ik in een vormpje voor borstplaat gedaan.
Je kunt ook een gewoon uitsteekvormpje gebruiken, als de onderkant maar open is.
Ik had nog wat gesmolten zeep over en ik kreeg een ingeving om er kleurstof door heen te doen. Gewoon wat levensmiddelen kleurstof...
En voila, ik had roze zeep! Deze roze zeep ook in een vormpje gedaan en toen maar hopen of het hard wil worden...                                                                                           
En jawel hoor, vanmiddag kon ik de vorm moeiteloos verwijderen!   
Het zeepje was nog wel erg zacht, als margarine voor op je brood!   

Zo ziet de zeep eruit als hij dik genoeg is.

Dat had weer als voordeel dat ik er nog een satéprikker doorheen kon doen om er later gemakkelijk een touwtje door te rijgen. De bovenkant was wel al behoorlijk hard dus ik heb goede hoop dat het zeepje volledig uithard.                                                      
Omdat het zo goed gelukt was heb ik de zeep 'op-geraspt'  en gesmolten.

De eerste 2 zeepjes
Deze zijn net in de vorm gegoten en liggen nu te drogen.
Het lukt niet om de zeepjes aan 2 kanten mooi glad te krijgen. De onderkant wordt natuurlijk vanzelf glad maar de bovenkant is ongelijkmatig. Als het nog niet helemaal hard is kun je het wel met je vinger wat glad strijken. Maar zo mooi als de onderkant word hij niet... Daar moet ik nog wat op vinden...
Misschien als ze goed hard zijn de bovenkant er afsnijden...
Het was wel erg leuk om te doen in elk geval!
Wordt vervolgd....!

PS. Ik zie net dat dit blogbericht bij hyves weer een rommeltjes is. Ik hoop dat dat eens beter zal gaan...! Klik op 'bekijk de orginele post'.


PS 2: Even een update: Mocht iemand dit gaan uitproberen, het is nog niet helemaal goed gegaan. Ik vermoed dat ik bij de laatste zeepjes teveel water heb toegevoegd. Deze zeepjes zijn nog erg zacht namelijk en kan ze bijna niet oppakken. De eerste is wel goed gegaan!
En ze plakken helaas wel aan het bord vast, dus: leg de vormpjes op bakpapier!

Update: Een nieuw 'recept' uitgeprobeerd, en met succes! Lees dit blogbericht!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Karlina,

    Zeepjes maken voor een zeepketting, dat wil ik ook nog een keer doen.

    Zou het helpen als je de vormpjes voller maakt? Zodat je hem glad af kan strijken. Snap je wat ik bedoel?
    Zoals het afschuimen van bier, rare combinatie!! Maar er schoot me even niks anders te binnen!
    En wanneer haal jij de prikker eruit?

    Lieve groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karlina,

    ik heb dit nog nooit geprobeerd, het is alleszins een heel leuk idee maar vast niet eenvoudig zo te lezen. Je vroeg me om het lettertype dat ik gebruikt heb voor mijn bloemenkaart, dat is French Script MT. Ik vond het zo'n sierlijke letters, hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen anders geef je maar een seintje.

    Prettig weekend,

    Lins x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon de zeep tussen bakpapier doen en met deegroller erover heen.
    Dan uitsteken met vormpjes,
    Succes er mee hoor.
    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op youtube staan leuke filmpjes hoe je het kan doen met kleuren
    http://www.youtube.com/user/qpinternationalsarl

    BeantwoordenVerwijderen